Djävulsstjärnan av Jo Nesbö

Blir en snabbrecension här..

Handling

Semestertider i Oslo. En värmebölja håller staden i ett obarmhärtigt grepp. Polishuset står tomt sånär som på två personer: karriäristen Tom Waaler och Harry Hole, vars uppsägning hänger i luften sedan han förgäves försökt bevisa att Waaler är skyldig till mord och vapensmuggling.

Då en ung kvinna hittas mördad, med en femuddig röd diamant under ögonlocket och ett avhugget pekfinger, tvingas Harry ta sig an fallet tillsammans med Tom Waaler.

Mördaren slår till gång på gång efter ett till synes obegripligt mönster och paniken sprider sig bland allmänheten. Harry arbetar febrilt för att knäcka djävulsstjärnans symbolik. Samtidigt är det dags att göra upp med Waaler en gång för alla.

Språk: Svenska
Antal Sidor: 387
Utgiven: 2007

Recension

För mig kändes det inte som någon genomtänkt bok det här. Kan också vara det att jag har en mer och mer känsla av irritation när det gäller kommissarie Harry Hole.. (Varför jag då envisas med att fortsätta läsa böckerna om honom vet jag inte).

Men just den här boken hade jag problem med nästan alla storylines. Mellan Waaler och Hole, mellan Hole och Rakel också vidare.

Morden kändes inte, som sagt genomtänkta och när man kom till slutet blev jag väldigt besviken på både vem som var den skyldiga och främst till varför. Till skillnad från förra boken jag läste av Nesbö så fanns det i denna inte det här hemska och otänkbara, men samtidigt en genomtänkt bok, tyvärr.

Betyg

2 katthuvuden av 5 möjliga

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback