Den femte årstiden av Mons Kallentoft

Handling
Det är tidigt i maj som den unga barnfamiljen på skogspromenad utanför Linköping hittar det svårt sargade liket. Det är otäckt välbevarat och spåren efter tortyr på kvinnokroppen är bara alltför tydliga.

Kriminalinspektör Malin Fors tycker sig omedelbart se likheter med fallet Maria Murvall, den unga kvinna som hittades våldtagen och brutalt misshandlad i skogen för fl era år sedan och som sedan dess varit okontaktbar där hon sitter inspärrad på Vadstena sjukhus. Av en slump träffar Malin en psykolog från S:t Lars i Lund som berättar om ett liknande fall, och plötsligt tycks Maria bara vara en liten pusselbit i något mycket större. Men vad är det som är så fruktansvärt att det inte går att tala om?

Malin, som länge varit besatt av att få veta vad som hände Maria, är fast besluten att ta reda på sanningen, oavsett vart det kan föra henne.

Språk: Svenska
Antal sidor: 455
Utgiven: 2012

Recension
Jag såg denna bok på Ica Maxi en dag och tyckte att den såg väldigt spännande ut, precis en bok i min smak. Så jag ställde mig på kö på biblioteket och till slut fick jag den. 
Detta är femte boken i en serie med polisen Malin Fors och eftersom jag inte hade läst någona v de fyra första förstod jag inte så mycket av hennes karaktär (vilket jag ska ta igen nu genom att läsa de första fyra) så det var någonting som jag störde mig på. Jag tyckte inte heller om att det var engelska fraser inblandade hela tiden när poliserna pratade med varandra, det fann jag var väldigt störande och gav boken en sorts "fånig" känsla.

Men utöver det fann jag boken bra och spännande. Lite mer obehaglig än vad jag är van vid men det var som det som gjorde boken bra. Jag väntade hela boken på att få veta vad som hade hänt och vem som hade gjort vad.. Däremot kunde jag inte riktigt helt få ett gillande för Malin Fors och hennes liv, tyvärr.

Men kortfattat så gillade jag boken så jag ska läsa den första så fort den kommer (står på kö på den också) och jag hoppas på att man kan få en större förståelse för karaktärerna i boken då och främst Malin Fors..

Betyg
3½ katthuvuden av 5 möjliga

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback