Flickan med snö i håret av Ninni Schulman

Handling
En kall och snöig nyårsafton försvinner sextonåriga Hedda Losjö från sitt hem utanför Hagfors i Värmland. Hennes föräldrar är förtvivlade. Vad kan ha hänt deras skötsamma dotter? När poliserna Petra Wilander och Christer Berglund får fallet på sitt bord visar det sig snart att Hedda har levt ett dubbelliv.

En tid senare hittas en ung flicka mördad i en jordkällare i skogen några kilometer från familjen Losjös hem. Flickan är naken och har dödats med ett skott i bakhuvudet. Kan det vara den försvunna Hedda? Den lilla polisstationen står nu inför en av sina största utmaningar.

Journalisten Magdalena Hansson har lämnat Stockholm och flyttat hem till Hagfors med sin sexåriga adoptivson Nils efter en uppslitande skilsmässa. Hon är trött och deprimerad och hoppas att lugnet på landsbygden och tryggheten i uppväxtstaden ska ge henne livsglädjen tillbaka. Magdalena engagerar sig känslomässigt i den försvunna Heddas öde och börjar undersöka fallet närmare. Snart inser hon att den fridfulla bygden bär på hemligheter som vissa gör vad som helst för att dölja.


Språk: Svenska
Utgiven: 2011
Antal Sidor: 352

 

Recension
Jag fick tipset om den här boken och författaren av en arbetskollega till mig - vilken tur att jag fick det!

Jag sträckläste ut boken på en dag (och halva natten) och älskade varenda sida.

Den är spännande, intressant, twistig och lockar en att vilja läsa mer.

Jag gillade verkligen karaktärerna och de var beskrivna på ett intressant sätt samt att man kunde känna för dem, speciellt Magdalena och man blev nyfiken på henne (och alla andra) och vill veta mer. 
Samtidigt ville man bara drämma något hårt i huvudet på vissa karaktärer, som en viss polis...


Efter att jag hade läst Pianostämmaren och den här boken kom jag fram till att de skriver "Deckare Light" eftersom morden och "allt det hemska" inte är lika tydligt utskrivet som i till exempel Jo Nesbös böcker eller på ett lika obehagligt sätt som i Lars Keplers böcker eller Peter Robinson. Men på ett bra sätt, jag tror inte att en hemskare inriktning hade fungerat med författarna eller historierna. Sedan kan det också vara skönt att inte läsa om varenda liten detalj i hur allt gick till.

Betyg
4 ½ katthuvuden av 5 möjliga


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback