En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie

 
 
 
 
 
Antal Sidor: 682
 
Utgiven: 2008
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Handling
Olanna och Kainene är så olika som två tvillingsystrar kan bli. Olanna har ärvt sin moders mjuka kvinnliga skönhet och hon gör sig till vän med alla. Kainene är sluten och hård och bestämmer sig tidigt för att gå i sin välbeställda faders fotspår och bli affärskvinna. Hon möter engelsmannen Richard som blir blixtförälskad i henne men hon funderar inte ett ögonblick på att bilda familj till skillnad från Olanna som flyttar ihop med sin stora kärlek, den politiskt engagerade Odenigbo och får en dotter, Baby.
Hos Odenigbo möter vi också hans unge tjänare Ugwu, en fattig pojke från landet som i tidig ålder visar att han har huvudet på skaft och behandlas som en i familjen.

Men det är svåra tider i Nigeria även för de privilegierade och när kriget bryter ut blir de alla offer för fruktansvärda händelser som sliter sönder deras liv och hem och familjer splittras.
 
 
Recension
Den här boken hör inte till min vanliga bokkrets, men jag tänkte att jag skulle ge den en chans eftersom jag hade hört att den skulle vara så bra. 
 
Jag kände redan från start att det här skulle bli en trögläst bok, vilket jag fick rätt i. För det första var det språket som boken var skriven på som gjorde den trögläst.
 
För det andra fick jag ingen känsla för karaktärerna och händelserna. Jag blev berörd när kriget just bröt ut och man fick läsa om de mördade personerna som hemsökte karaktärerna, men utöver det berörde inte boken mig speciellt mycket. 
 
Hädanefter ska jag hålla mig till min "comfort zone" tror jag. När jag lämnar den hittar jag ju aldrig någonting bra!
 
 
Betyg
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback