Psykbrytaren av Sebastian Fitzek

Psykbrytaren (inbunden)
 
 
 
 
 
Antal Sidor: 320
 
 
 
Utgiven: 2012-11-27
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Handling
Han dödar inte
Han våldtar inte. 
Han torterar inte.

Under några veckor försvinner tre unga kvinnor spårlöst i Berlin. På den sjunde dagen återfinns de på ett sjaskigt hotellrum, till synes oskadda men psykiskt nedbrutna. Ingen förstår vad som har hänt med offren, och de gåtfulla dåden upphör lika plötsligt som de började.
Kort före julafton blir Psykbrytaren - kvällspressens namn på den okände psykopaten - aktiv igen och dyker upp på en exklusiv psykiatrisk klinik. Till sin fasa inser personalen och patienterna att den främmande gärningsmannen har släppts in på det ensligt belägna sjukhuset. En våldsam snöstorm sveper in och stänger alla flyktvägar. Snart faller natten och ingen går säker på den låsta kliniken...
 
 
Tankar om boken
Den här boken har stått på min att läsa lista hur länge som helst och nu har jag äntligen tagit tag i saken och läst den. Jag blev lite besviken. Den var inte så läskig eller obehaglig som jag hade trott (förutom just en scen i början). 
Sedan hade jag väldigt svårt att hänga med i svängarna och förstå mig på boken. Jag tycker inte att baksidetexten (samma som ovan) beskrev vad boken egentligen handlade om och att följa med i de olika tidshoppen blev på det sättet förvirrande. 

Mitt betyg baseras på att boken hade en sån bra grundidé som hade kunnat bli så bra, men den floppade efter några sidor in i boken. 
Jag kan dessutom tänka mig att översättaren gjorde ett dåligt jobb i det här fallet. Om jag kunde skulle jag nästan velat näsa den på orginialspråket som är tyska och se om det hade blivit bättre då...
 
 
Betyg
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback