Röd Måne av Elisabet Nemert

Röd måne (inbunden)
 
 
 
 
Antal Sidor: 383
 
 
 
Utgiven: 2013-05-15
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Handling
Häxprocesser, kärlek och maktkamp i 1600-talets Sverige

Månen lyser flammande röd den frostiga höstnatt i nådens år 1626 när läkekvinnan Ingrid Ingemarsdotter rider mot sitt hem, gården Näs nära Skokloster i Uppland. Röd måne är ett djävulstecken, ett lockrop från den onde själv som då kallar de sina till sig. När månen är röd håller man sig inomhus om man är rädd om sin själs salighet. 

Plötsligt bryts tystnaden av ett spädbarns hjärtslitande gråt och vid vägkanten hittar Ingrid ett övergivet nyfött flickebarn. Flickan döps till Indra och växer upp hos Ingrid, som skänker henne all sin kunskap om växternas läkande förmåga. 

Men Indra har också begåvats med läkande händer, en förmåga som måste hållas hemlig. Den som har kraft att läka sjukdom har också kraft att framkalla det som är ont. Och straffet för trolldom är döden. 

När häxbålen tänds över landet drar en klappjakt igång som tvingar Indra på flykt.
 
 
Tankar om boken
Först och främst tyckte jag att den här boken var en dålig kopia på Sagan om Isfolket-böckerna. Sedan tyckte jag inte att författaren nådde riktigt ända fram med historien. Den grep inte tag i mig tillräckligt, jag fann det svårt att tro på karaktärerna.
 
Jag finner det alltid lika intressant när jag läser historiska romaner vilka ideér folk hade gällande allting och vilka regler som gällde (i det här fallet framför allt då i Sverige). Det lyckades den här boken bra med, men tyvärr höll det inte i det långa loppet med resten..
 
 
Betyg
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback