Deckare: Favoritförfattare - Peter Robinson

Jag hade tänkt göra ett inlägg med alla de författare jag anser är mina verkliga favoriter. Jag tycker att jag läser så många olika att det blir många favoriter. 
 
Jag kommer att ägna ett inlägg till varje författare inom de olika kategorierna så.. Vi börjar med Deckare och Peter Robinson.
 
Deckare

Peter Robinson
 
Biografi: Alan Banks-serien (böckerna står på engelska)
Andra böcker:
  • Caedmon's Song (1990)
  • The First Cut - American Adaptation of Caedmon's Song (1993)
  • No Cure for Love (1995)
  • The Price Of Love (2009) (Short stories; includes an Inspector Banks novella and three Banks stories)
  • Before The Poison (2011)
Första boken jag läste: I Ondskans spår (Aftermath)
 
Favoritböcker: I Ondskans spår, i Djävulens sällskap, (Aftermath, Friend of the Devil)
 
Sämsta boken: Gallow's View. Den var den första boken han skrev och det märks. Han hade inte kommit nära sina karaktärer och historierna ännu. Men det förbättras ju tack och lov senare. 
 
Antal böcker lästa: Alla 20 (+ 1 som jag inte läst ännu) böcker om DCI Banks + 2 till.
 
Antal böcker i bokhyllan: 12 stycken, både pocket och inbundna.
 
Varför en favorit? Han var den första deckarförfattaren jag läste och jag var fast direkt. Hans skildringar av händelser som var så obehagligt otäcka och karaktärer som jag inte visste om jag skulle skratta eller fnysa åt - det var en fantastisk upplevelse. 

Nu gillar jag Peter Robinson för att han är, enligt mig, en av de absolut bästa författarna inom deckargenren. Han skriver på ett bra sätt och som läsare blir man fångad i historien och livet runt karaktärerna. Dessutom är Kommissarie Banks inte en alltför misslyckad snubbe.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback