De vassa tändernas skog av Carrie Ryan

Handling
Marys värld är liten - en isolerad by mitt ute i skogen, omgärdad av stängsel. Stängslet är det enda som håller Mary och de andra byborna vid liv, för på andra sidan finns De vassa tändernas skog där de oheliga ständigt rör sig i jakt på mer människokött att infektera. Så har det varit i generationer och i byn har man satt upp enkla regler för att överleva: Man gör sin plikt och följer Systerskapets order. Allt annat är oviktigt. Mary kan ändå inte låta bli att drömma om världen utanför stängslet och det som kan finnas där, om havet som hon bara hört talas om och en gång sett på ett foto.

En dag bryter sig de oheliga igenom stängslet.

 

Antal Sidor: 333
Utgiven: 2011

 

Recension
Jag har aldrig läst en bok om Zombies tidigare så jag blev lite nyfiken när jag hittade den här bokserien på  bibliotektet. De vassa tändernas skog är första boken av tre och man får följa Mary. 

För det första märks det att det är en ungdomsbok, den är väldigt.... ungdomlig. Men författaren skriver bra och jag gillade karaktärerna. Jag blev mer och mer nyfiken på systerskapet och jag hoppas att författaren tar in mer om dem i de andra två böckerna. 

Jag fick känslan av Hungergames när jag började läsa boken. En isolerad by, inhägnad av staket mitt ute i skogen. Det enda som var skillnaden var väl att här bodde det zombies (de oheliga) utanför staketet.

Den är väldigt lättläst, lite väl lättläst för min smak, men jag tror att det kan vara någonting positivt för unga som läser. 

Betyg
3 katthuvuden av 5 möjliga


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback