Analfabeten som kunde räkna av Jonas Jonasson

Analfabeten som kunde räkna (inbunden)
 
 
 
 
 
 
Antal Sidor: 414
 
 
Utgiven: 2013
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Handling
Hon började arbeta som femåring, blev föräldralös vid tio, överkörd vid femton. Ingenting tydde på annat än att hon skulle leva ett tag i sitt skjul i Sydafrikas största kåkstad och sedan dö, saknad av ingen.
Om hon nu inte varit den hon var, men det var hon ju.
 
Nombeko Mayeki var analfabeten som kunde räkna. Ödet tillsammans med hennes talang för henne bort från Soweto, till internationell storpolitik, till andra sidan jordklotet, till två identiskt lika och väldigt olika bröder. Under resan lyckas hon reta upp världens mest fruktade säkerhetstjänst innan hon en dag finner sig själv instängd i skåpet till en potatisbil. 
 
 
Tankar om boken
Helt klart bättre än En man som heter Ove, lite sämre än 100-åringen... 
 
Men jag satt och skrattade åt massa knasigheter och repliker (de på bussen måste ju trott jag var knäpp), vissa var mer genomtänkta än andra och vissa var helt underbara. 
 
Ettan ville jag slå ihjäl väldigt snabbt, precis som med pappan till tvillingarna (han var bara jobbig!!)
Och jag älskade slutet, så underbart klockrent slut på boken! Jag skratta - HÖGT! Tur jag inte satt på bussen..
 
Om den här boken hade fått Årets roligaste bok kommentared som Ove-boken fick hade jag åtminstone förstått varför. 
 
Det enda minimala problem jag hade med boken var att det hände saker HELA tiden och det blev lite svårt att urskilja när vad hände var i boken. 
 
 
Kort & Gott: Läs den!
 
 
Betyg

   

Kommentarer
Jennah säger:

Den här har man ju sett lite grann i affärerna nu, har inte kikat så mycket på den faktiskt, men det borde man kanske om det är så bra :)

Svar: Det borde du absolut! :)
Diana None

2013-11-01 | 18:44:01
Bloggadress: http://kulturjennah.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback