Den första hustrun av Philippa Gregory

Den första hustrun : kärleken mellan Henrik VIII och Katarina av Aragonien (inbunden)
 
 
 
 
Antal Sidor: 494
 
 
Utgiven: 2007-04-01


Serie: Tudors (del 1)
 
 
 
 
 
 
 
 
Handling
Vi får följa den unga flickan som växer upp i det luxuösa palatset Alhambra, en spansk prinsessa vars framtid och öde är att bli Englands drottning. Som sextonåring gifter hon sig med Englands tronföljare, Arthur, och tillsammans planerar de hur de ska styra sitt land. Men ingenting går som Katarina har väntat sig. För att bli drottning tvingas hon svika mannen hon älskar och bygga resten av sitt liv på en lögn. Philippa Gregory väver skickligt och kunnigt ihop historiska fakta med kärlek, dramatik och spänning. Hennes fascination för engelskt 1600-tal är mycket smittande, och inlevelsefullt berättar hon om intrigerna vid hovet och hur det kan vara att växa upp med vetskapen om att man en dag ska bli Englands drottning.
 
 
Tankar om boken
Ja, som jag skrev på Goodreads. Jag gillar nog historiska romaner lite grann ändå. 

Den här boken var riktigt bra, när jag väl tog tag i att börja läsa den och den gick ändå relativt snabbt att läsa ut. En sak som jag störde mig mycket på var författarens sätt att använda sig av kursiverat emellanåt. Jag har skrivit och nämnt det förr, men jag tycker det är så jobbigt (och irriterande) att läsa text i kursiverat. 
 
Jag gillade karaktärerna och handlingen. 
 
 
Betyg

  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback