En annan mans grav av Ian Rankin

 
 
 
 
 
Antal Sidor: 446
 
 
 
Utgiven: 2013
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Handling
John Rebus är en man som sällan håller sig till reglerna. Egentligen är han pensionerad från Edinburghpolisen, men har lyckats hålla sig kvar som civilanställd utredare på avdelningen för cold cases, där man arbetar med gamla olösta fall. Han har samarbetsproblem med sin chef, är under utredning av den egna poliskåren och har svårt att acceptera att han inte längre är anställd "på riktigt". Relationen till dottern är fortfarande sval och flaskan kanske är hans trognaste vän. 

När han kontaktas av en kvinna vars dotter försvann för ett decennium sedan är han till en början oengagerad. Men något i kvinnans berättelse väcker till slut hans intresse. Det visar sig att det är flera kvinnor som saknas i samma område och att det finns många likheter mellan fallen, bland annat har någon skickat sms med mystiska bilder till de försvunna kvinnornas vänner. Utredningen växer och pressen slår upp det stort med intervjuer av de anhöriga. 

Rebus upptäcker att det finns krafter som inte vill att sanningen uppdagas, inte bara i den undre världen utan även bland hans kolleger. 
 
 
 
Recension
Efter många om och men så fick jag äntligen läsa den här boken! Och jag gillade den. 
Lite besviken på slutet, kändes som att det inte blev ett riktigt bra slut, men boken i sig var helt okej, även om jag nog hade sagt hejdå till Rebus i boken Rebus sista fall och nästan hade accepterat Fox. Att de båda skulle vara med i samma bok blev lite för mycket för min del (Även om nu Fox knappt var med så mycket, det hade kunnat bli mer på den punkten tyck jag).
 
Kort sagt var det en bra bok, men den hade kunnat bli snäppet bättre. Det kommer tyvärr att dra ned mitt betyg lite.
 
 
Betyg
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback