Kodnamn Verity av Elizabeth Wein

 
 
 
 
Antal Sidor: 330
 
 
 
Utgiven: 2013
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Handling
Året är 1943. Ett brittiskt plan kraschlandar i Frankrike och en spion blir tillfångatagen och förhörd. Gömd i en lada väntar hennes bästa vän på livstecken. Under tortyr skriver den fängslade spionen Queenie ner allt hon vet om den brittiska underrättelsetjänsten. Men i takt med att bakgrundshistorien rullas upp, och vänskapen mellan henne och piloten Maddie beskrivs, så förändras också perspektivet. Är Queenie den hon utger sig för att vara, och vem skriver hon egentligen för? När det blir dags för Maddie att berätta sin del av historien faller bitarna på plats, och koden knäcks.
 
 
 
Tankar om Boken
Kort sagt så gillade jag faktiskt boken. Jag hade lite svårt att bestämma mig där ett tag, men gillande tog över ogillandet om vi säger så.
 
Jag gillade karaktärerna och trots att jag har sagt att jag inte gillar böcker i dagboksform så funkade det i den här boken. Den kändes inte som en dagbok helt enkelt!
 
Berättelsen gjorde att jag ville veta mer och läsa mer. Det tog visserligen lång tid att läsa ut den (för att vara mig) men det var värt att inte stressa igenom den!
 
 
Favoritkaraktären var nog ändå Queenie! Hon hade mer humor i sitt skrivande än Maddie. 
Maddies historia var mer tragisk..
I början förstod jag inte varför det byttes personperspektiv, men det kom senare. 
 
En sak som jag totalt hade missat var att boken var "anpassad" för unga vuxna/tonåren, men jag tycker att boken passar de allra flesta åldrar. 

Till sist.. Jag gillade den annorlunda historien kring andra världskriget (att följa en engel...jag menar skotsk spion (som dessutom var kvinna!) var en fräsch nyhet i jämförelse med det "gamla vanliga") och jag håller med om författarens ord i slutet:
 
Vi får inte glömma!
 

Betyg
  

Kommentarer
Catharina säger:

Det här lät verkligen som en bok som jag gärna skulle vilja läsa. Tack för tipset!

Svar: Varsågod :)
Diana None

2013-10-06 | 08:42:04
Bloggadress: http://cattisboktips.blogspot.se
Emelie Petersson säger:

Har jag funderat på att läsa denna boken. Och nu skall jag absolut göra det. Tack för dina recensioner :-)

Svar: Tack så mycket! :D
Diana None

2013-10-06 | 13:41:15
Bloggadress: http://syrum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback