Bokbloggsjerka 20-23 september

Denna hittade jag här

http://alkb.se/bokbloggsjerka-20-23-september

Undrar du också vad bokbloggsjerka är? På bloggen (och länken) ovan kan du läsa vad det innebär! :)

 

Det här är första gången jag är med så det blir spännande! :)

 

Bokbloggsjerka 20-23 september:

 

 

Läser du helst standalones eller bokserier?

Jag läser nog både ock. Har inte någon som är mer favoriserad än andra, även om jag faktiskt kan tycka om vissa serier mer så man får lära känna karaktärerna, omgivningarna och bakgrunden mer än vad man hinner med i en enda bok.

Sedan kan jag tycka att vissa böcker inte alls borde vara på fler än en endaste eller där serien börjar väldigt bra och sedan spårar ut totalt (Ta exempelvis Charlaine Harris serie om Sookie Stackhouse, började hur bra och intressant som helst och sedan bara.. Nja... Sista boken nu tack och  lov).

Jag gillar också serier som är fristående böcker, men ändå i en serie. Framför allt när det gäller mina deckare. Förra året när jag hade något knäpp och fick för mig att läsa alla Jo Nesbös böcker läste jag ju inte bok 1, 2, 3.. Utan snarare 3, 1, 2. Det gjorde det nästan mer intressant att vilja ta reda på vad de där referenserna som man inte förstod betydde (även om de såklart var irriterande också).

Samma gäller även för min favorit, Peter Robinson, de flesta läste jag ju efter varandra som de kom ut på svenska, men till slut valde jag att läsa alla före och mitt emellan på engelska = läsa ifatt det som inte var utgivet på svenska och det var det bästa jag gjorde. Massa saker blev helt enkelt mycket klarare!


Kommentarer
Författardrömmar säger:

Sv: Visst kan man göra så, men det kan ändå vara lite jobbigt at behöva vänta på en ny del i en serie, speciellt om man väntar på översättningen :)

Svar: Det kan även vara drygt om det är väldigt spännande i en serie :P
Diana None

2013-09-21 | 21:14:01
Bloggadress: http://forfattardrommar.se
Therése - Kattugglan säger:

Tyvärr är dt ju så med vissa serier, att när de ger klirr i kassan fortsätter författaren lite längre än vad det egentligen finns idéer...

2013-09-22 | 14:06:04
Bloggadress: http://kattugglan.blogspot.se/
Freja säger:

Få se om jag hinner jerka den här veckan. Jag är nog definitivt en serieläsare, fast det här året försöker jag vidga mig och läser många fristående böcker!

2013-09-22 | 19:36:30
Bloggadress: http://frejareddevil.wordpress.com
Jennah säger:

Välkommen till jerkan, det är roligt att svara på frågorna Annika skriver varje vecka och lika kul att se vad alla andra har svarat, upptäcka nya bokbloggar och kommentera i dessa!
Jag gillar både serier och fristående böcker och de som är både och. Deckare är ju ofta lite både och, absolut inget problem att läsa vilken som helst ur serien och samtidigt ett viss samband med andra böcker om samma karaktärer.

2013-09-23 | 11:41:45
Bloggadress: http://bokkatten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback