Favoritförfattare Fantasy - Robin Hobb

Robin Hobb
 
Biografi:  (Svenska titlar inom parantes)

The Farseer Trilogy (Berättelsen om fjärrskådarna)

  • Assassin's Apprentice, 1995 (Mördarens lärling)
  • Royal Assassin, 1996 (Vargbroder)
  • Assassin's Quest, 1997 (Mördarens Jakt del 1 & 2)
 
The Liveship Traders trilogy (Handelsmännen och de magiska skeppen)
  • Ship of Magic, 1998 (Magins Skepp)
  • The Mad Ship, 1999 (Sorgeskeppet)
  • Ship of Destiny, 2000 (Ödets Skepp)

 The Tawny Man Trilogy (Den gyllene mannen)

  • Fool's Errand, 2001 (Narrens uppdrag)
  • Golden Fool, 2002 (Narrens hemlighet)
  • Fool's Fate, 2003 (Narrens öde) 


Soldier Son Trilogy (Ej utgiven på svenska)

  • Shaman's Crossing, 2005
  • Forest Mage, 2006
  • Renegade's Magic, 2007


The Rain Wild Chronicles (Ej utgiven på svenska)

  • The Dragon Keeper, 2009
  • Dragon Haven, 2010
  • City of Dragons, 2012
 
Andra böcker
Under namnet Megan Lindholm

The Ki and Vandien Quartet

  • Harpy's Flight, 1983
  • The Windsingers, 1984
  • The Limbreth Gate, 1984
  • Luck of the Wheels, 1989

Tillu and Kerlew

  • The Reindeer People, 1988
  • Wolf's Brother, 1988

Övrigt

  • Wizards of the Pigeons, 1985
  • Cloven Hooves, 1991
  • Alien Earth, 1992
  • The Gypsy, 1992

Första boken jag läste
Mördarens lärling
 
Favoritböcker
Böckerna om fjärrskådarna. 
 
Sämsta boken
Jag har försökt läsa första boken till Soldiers son triologin, ja ungefär tre gånger och inte kommit förbi första kapitlet så jag måste nog säga den.
 
Antal böcker lästa
10 på svenska (Har tyvärr inte läst dem på engelska, borde kanske försöka det..)
 
Antal böcker i bokhyllan

6 stycken. Mördarens Lärling, Vargbroder, Mördarens jakt del 1 & 2 samt Narrens hemlighet och Narrens öde.
 
Varför en favorit?
En favorit som jag länge trodde var en man (mest med tanke på hur hon faktiskt skriver).
 
Hobb var den första "seriösa" fantasy författaren jag läste och hennes böcker är så olik från Eddings.
Jag gillar hennes mörka stil där verkligen ingenting verkar gå bra för någon av karaktärerna.
 
Jag läste den första serien när jag fick ett tips under högstadietiden och även om jag gillade dem hade jag svårt för dem, eftersom de var lite svåra att greppa (speciellt när jag var 14 och inte hade läst speciellt avancerade böcker innan). Jag har läst om Fjärrskådarna flera gånger och insett att jag läser någonting nytt varje gång!
 
Funderar starkt på att läsa om skeppsböckerna, de har jag bara läst en enda gång..

Kommentarer
Anna - Bokbabblaren säger:

Åh, bra sammanfattningen med allt hon skrivit! Jag måste ta tag i att läsa dem, har bara läst mördarens lärling och kom tyvärr av mig i Vargbroder. :/

Svar: Då är det bara att börja om, böckerna är helt klart värda det :D
Diana None

2013-09-13 | 06:36:12
Bloggadress: http://bokbabblaren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback