Glaskroppar av Erik Axl Sund

Glaskroppar (inbunden)
 
 
 
 
Antal Sidor: 381
 
 
Utgiven: 2014-04-24
 
 
Serie: Svart Melankoli (del 1)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Handling

En självmordsvåg sköljer över Sverige. Runt om i landet tar unga människor livet av sig på de mest makabra sätt. Det de har gemensamt är ett djupt intresse för enmansbandet Hunger.
Hunger lever sitt liv någonstans i samhällets periferi. Tillbringar dagarna i sin nedgångna lägenhet med att skriva, ordna konserter och skapa sin märkliga och skoningslösa musik.
Tillförordnade kriminalkommissarien Jens Hurtig utreder de brutala, sorgliga och förbryllande självmorden. I de dödas ägo har man funnit gamla kassettband, hemmainspelade blandband från mitten av 80-talet, som alla visar sig ha tillhört en Aiman Chernikova. Vad har hon med de döda ungdomarna att göra?
Glaskroppar handlar om de mest extrema följderna av kreativt skapande, om vad höga ambitioner och drömmen om det stora genombrottet kan göra med människor. I musikerns, konstnärens och författarens arbete är gränsen mellan fantasi och verklighet tunn och skör.
 
 
Tankar om boken
Jag såg fram emot den här boken och hade väldigt höga förväntningar, med tanke på författarna och deras tidigare skriverier. 

Så jag förväntade mig en minst lika genialt skriven bok som Kråkflickan... Jag blev minst sagt väldigt besviken. Glaskroppar tar upp självmord bland ungdomar där vuxenvärlden har svikit dem, men inte ens detta svåra ämne gör att jag finner historien intressant. Den är bara. en bok. Den griper inte tag i mig, den gör mig inte egentligen sugen på att läsa ut den. 

Det som var intressant skedde ungefär de sista 20 sidorna i boken. Resten var väldigt tråkigt att läsa, tyvärr. 
Denna bok är första delen i en planerad serie och jag hoppas de kan vända på steken igen till bok 2 och få mig att tycka om den bättre.
 
 
Betyg
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback