Historien om Leon : Schindlers yngste arbetare av Leon Leyson

Historien om Leon : Schindlers yngste arbetare (kartonnage)
 
 
 
 
Antal sidor: 189
 
 
 
Utgiven: 2014-01-02
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Handling
Vissa berättelser behöver hela världen läsa.

Leon var bara tio år när tyskarna invaderade Polen och hans familj tvångsförflyttades till gettot i Krakow. Leons pappa fick arbete på Oskar Schindlers fabrik och lyckades övertala Schindler att låta sonen arbeta vid hans sida. Så gick det till när lille Leon blev nummer 289 på Schindlers lista  den yngste någonsin, och så liten att han fick stå på en trälåda för att nå upp till maskinen han skötte. Leon, hans föräldrar och två av hans fyra syskon överlevde fasansfulla förhållanden i arbetsläger, och lyckades mirakulöst undkomma döden gång på gång. Resten av hans släktingar, liksom alla grannar i den by som han föddes i, hade inte samma tur.

Det här är den sanna berättelsen om den yngste pojken på Schindlers lista. Leon Ley son berättar sin gripande, fruktansvärda historia utan bitterhet, med egen röst och unika minnen. Han ger sin personliga bild av Oskar Schindler, mannen i na zistuniform som räddade över tusen liv.

Leon Leyson flyttade till USA efter kriget och bildade familj, och talade sällan om sin bakgrund. När Spiel bergs film Schindlers List gick upp på biograferna började han motvil ligt berätta för en journalist. Sedan fortsatte han tala, ända tills han gick bort, dagen efter att bokmanuset var klart.
 
 
Tankar om boken
Jag tror att det här var en av de bästa böcker jag har läst. Jag har nämnt tidigare att jag gillar böcker som handlar om andra världskriget och den här boken var så otroligt gripande på grund av den sanna historien.
 
Jag rekommenderar den här boken till höger och vänster och tycker att det är en viktig bok att läsa, speciellt idag med allt som händer i världen..
 
Boken är skriven för ungdomar, men passar lika bra för vuxna även om språket är enkelt och att historien ibland kändes lite för snabb för läsaren. Ibland hade jag velat ha mer om vissa platser eller resor mellan de olika lägren.
 
Vi får inte glömma historien..
 
 
Betyg
   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback