Välkommen till min bokblogg!

Hejsan och välkommen till min bokblogg!
Här tänkte jag försöka komma med recensioner och kommentarer på de böcker jag läser.
Lite synd att jag inte hinner läsa så många nöjesböcker just nu med tanke på hur mycket det är att göra i skolan, men jag uppdaterar så fort jag kommer ihåg. ^^
Tänkte börja med Carrie av Stephen King.

Handling: Carrie är klumpig på gymnastiken, har konstiga kläder och förstår aldrig ett skämt. Hon är udda och har mobbats hela sin skoltid. Men Carrie har dolda krafter som ingen känner till: genom att koncentrera sig kan hon få speglar att spricka och dörrar att låsa sig. Denna märkliga gåva måste dock som så mycket annat i Carries liv undertryckas. Carries djupt religiösa mor säger nämligen att förmågan är en synd och att kraften kommer från Djävulen.

På skolans avslutningsbal utsätts Carrie för ett hänsynslöst skämt och i sin förtvivlan kan hon inte längre tygla sina krafter. De släpps nu fria med full styrka och resultatet blir förödande.

Språk: Svenska
Antal sidor: 245
Utgiven: 2001 (1974)

Recension
Jag har läst några böcker av Stephen King men aldrig denna av någon anledning och när förslaget att läsa Carrie dök upp i bokcirkeln jag är med i tyckte jag det var dags att dels läsa boken och sedan få läsa en riktig skräckbok.

Efter att ha läst ut halva boken under en två timmars bussresa kan man ju tycka att den var väldigt bra, men det berodde snarare på att den var extremt lättläst, så pass lättläst så jag trodde ett tag att jag fått en lättläst version från biblioteket, men så var tydligen inte fallet.

Jag gillade boken, så långt kan jag sträcka mig. Allt från hennes klasskamrater som mobbar henne till hennes mamma som är helt besatt av att allting som händer i världen är syndigt.
Speciellt synd tyckte jag om Carrie när hon försöker prata med sin mamma men inte får någon respons tillbaka förutom mammans besatta tal om att "det är syndigt" och "nu måste vi be". I slutändan blev man väldigt trött på mammans tjatter...

Om man ska jämföra skräcknivån på boken med hans andra verk som exempelvis Jurtjyrkogården, Det eller The Shining så kändes Carrie lite som "a walk i the park". Det fanns inga större överraskningar eller obehagliga delar igenom hela boken.

Slutsats
Boken var okej, jag gillade den och ångra väl inte att jag läste den men det är inte en av mina favoriter och lär nog inte läsas om. Men om man inte är van skräckläsare eller vill läsa någonting lättläst som går fort med stor text och en historia som är halvintressant är detta boken för dig.

Summa
2 ½ katthuvuden av 5 möjliga.

Carrie av Stephen King Klicka för större bild.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback