Hustrun av Maria Gustavsdotter

Handling
Det är moderna tider: de båda växlar ringar i kyrkporten istället för att bekräfta äktenskapet med sänglag och handslag som man gjorde förr. Deras liv under de närmaste åren kantas av lust och kärlek men också av dramatiska händelser. I landet hopar sig orosmoln: hemliga grupper av män rör sig i skogarna, namnet Dacke hörs allt oftare i samtalen. Hoten splittrar familjer, den politiska kampen trampar rakt in i barns och kvinnors liv. Gertrauds dagar är fyllda med arbete, men rymmer också samvaro med bl a väninnan Hannele och svägerskan Sissela. Gertraud väger allt inom sig: vad är rätt och vad är fel? Under åren sömmar hon på den gröna altarduken till Jungfru Maria. Och pärlorna hon drömmer om att fästa på jungfruns krona kommer till henne på de mest oväntade sätt ?
 
Språk: Svenska
Utgiven: 2011
Antal Sidor: 544
 

Recension

Jag älskade den här boken, enda kruxet var att det var alldeles för länge sedan jag läste Dottern så att jag minns inte så mycket av det som refereras till den boken, men det gick bra ändå. 
 
Vissa delar ville jag hoppa in i boken och ändra historien eller förklara vilka dumma kvinnor de var, men största delen av boken fann jag var mysig och satt ofta och smålog när jag läste.
 
Betyg
4 katthuvuden av 5 möjliga

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback