En omöjlig död av Ian Rankin

Handling
Internutredare Malcolm Fox och hans team har skickats till den lilla skotska staden Kirkcaldy. Uppdraget är att undersöka anklagelserna mot Paul Carter, en polis som sägs ha missbrukat sin ställning och utnyttjat flera kvinnor sexuellt. Den som gjort anmälan är Carters egen farbror, en respekterad före detta polis.

Men det som borde varit ett enkelt uppdrag visar sig snart betydligt mer svårhanterligt. Under förhören med Paul Carters kollegor möts internutredarna av öppen fientlighet och illa dolda lögner. Uppdraget kompliceras ytterligare då Carters farbror hittas brutalt mördad - med ett mordvapen som inte ens borde kunna existera.

När Fox börjar utreda fallet för spåret honom bakåt i tiden. Till 1985, ett år av politisk turbulens och våldsamheter i Storbritannien.


Språk: Svenska
Utgiven: 2012
Antal Sidor: 444

Recension
Jag gillar Ian Rankin, har gjort det länge, men jag är inte riktigt förtjust i Fox av någon anledning. Kanske är det för att böckerna har en annorlunda infallsvinkel eller så är bara karaktären konstig.
Kanske har jag blivit för van vid den alkoholiserade hjälten som framställs i alla andra böcker som jag läser och inte kan förstå mig på en helt "normal" kille som bara gör sitt jobb - och lite till. Vem vet..

 I vilket fall som helst så var boken på sin höjd okej. 
Jag har alltid svårt att hänga med när det handlar om politisk hit och hemliga agenturer dit. 

Jag kände ingen passion för denna bok i alla fall och fick i stort sett pressa mig igenom den. Jag hoppas ändå författaren skärper till sig inför nästa bok och då ska jag dessutom se till att ha mer tid över till att läsa och vara riktigt bokslukarsugen! :)

Betyg
2 katthuvuden av 5 möjliga


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback