Lean on Pete av Willy Vlautin

 
 
 
 
 
 
Antal Sidor: 250
 
Utgiven: 2013
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Handling
Huvudpersonen i Willy Vlautins roman Lean on Pete heter Charley Thompson. Han flyttar från stad till stad tillsammans med sin diversearbetande pappa. Sin mamma har han aldrig träffat. Pappan tillhör inte precis Guds fogligaste lamm. Ofta lämnar han Charley vind för våg flera dygn i sträck utan att ens ha försett honom med tjugo dollar till mat.
 
Charley får ett sorts jobb på en hästkapplöpningsbana. Först gäller det bara att mocka hästskit. Det är galopphästen Lean on Pete han sköter om. Men galoppsporten rymmer en hel del ljusskygga göromål som Charley obevekligt dras in i.
 
 
 
Recension
Jag kan fortfarande, efter att ha läst ut boken igår, inte bestämma mig för hurvida jag tyckte att boken var bra eller inte. Jag tycker att den tog sig och blev okej mot slutet men överlag så tycker jag nog ändå att boken var ganska ... dålig. Och historien stämde inte speciellt överens med vad som stod på baksidan av boken (eller beskrivningen som jag har tagit från bokus.com). 

Å ena sidan, ja. Boken handlar om hästen Lean on Pete och kapplöpning, men jag skulle säga att bokens fokus ligger på att skapa en familj till Charley i olika form. Var han än hamnar genom bokens gång förstår man hans jakt efter en familjemedlem som han försöker hitta i de olika människor han söker, vilket i slutändan ska leda honom till hans faster!

Jag gillade Charley, han var en bra karaktär och jag förstod hans smärta att ständigt vara på väg någonstans och ständigt hungrig. Jag avskydde Del och allt med kapplöpningarna att göra och hur hästarna blev behandlade.
 
Avslutningsvis kan man säga att boken var egentligen inte dålig, men jag satt halva boken och bara blev arg och irriterad så det drog ned betyget rejält.

 

Betyg
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback