Throne of Glass av Sarah J. Maas

Throne of Glass (häftad)
 
 
 
 
Antal Sidor: 432
 
 
Utgiven: 2012-08-02
 
 
Serie: Throne of Glass (del 1)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Handling
Meet Celaena Sardothien. Beautiful. Deadly. Destined for greatness. In the dark, filthy salt mines of Endovier, an eighteen-year-old girl is serving a life sentence. She is a trained assassin, the best of her kind, but she made a fatal mistake. She got caught. Young Captain Westfall offers her a deal: her freedom in return for one huge sacrifice. Celaena must represent the prince in a to-the-death tournament - fighting the most gifted thieves and assassins in the land. Live or die, Celaena will be free. Win or lose, she is about to discover her true destiny. But will her assassin's heart be melted?
 
 
Tankar om boken
Jag gillade verkligen framsidan på boken, lite halvcool så där. Boken då..

Den var inte dålig, men den var inte speciellt genomtänkt tycker jag. (och väldigt ungdomlig, lite för mycket kanske för min smak, men ändå).

Man får följa Celaena, lönnmördare och hennes resa för att bli kungens nya kämpe.
Så långt är jag med, men någonstans på vägen förlorar författaren fokuseringen på detta och utgår ifrån en barnsligare variant på triangeldrama och allt är väldigt klischéigt. Hon tappar fokuseringen på tävlingen, vilket jag personligen som läsare hade velat läsa mer om, samt dessa hintar som lämnades om karaktärernas historia och saker som hade hänt innan bokens början. Framför allt hade jag velat följa mer hennes träning och hennes medverkan i de olika deltävlingarna. Sådna saker tyckte jag inte alls om att författaren bestämde sig för att hoppa över mellan varven.

Men det kanske är sånt som man får veta senare i bok 2?

Jag har bestämt mig för att om biblioteket köper in bok 2 så kommer jag att läsa den, annars får det vara, så jag lämnar den här läsningen i bibblans händer..
 
 
Betyg
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback