Sommarkul

Jag tycker ju att sådant här är ganska trevligt! :) Denna hittade jag hos: 
http://skuggornasbibliotek.blogspot.com.ar/
 
1. Vilken bok läste du senast?
Precis läst klart Och så levde de lyckliga av Lucy Dillon. 
 
2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Det blir nog någon av de två Kate Morton böckerna jag har liggandes. Så antingen blir det Den glömda trädgården eller I det förflutna.
 
3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Jag skulle nog påstå (efter en liten närmare titt) att det är flest manliga författare/att det är ett par som skriver tillsammans. Blir nog så när de böcker man har inköpt är av samma författare.
 
4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
Nej, det gör jag inte. Jag kan ibland tänka att "Åh, nu har jag läst halva boken" men inte så att jag sitter och måste ha stenkoll på hur långt som är kvar av boken eller hur många sidor. Eller ja, antalet sidor kan vara viktigt ifall jag ska läsa ut en bok innan jag ska sova men ingenting som jag tänker på konstant.
 
5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Nu på sistone har jag (i och med min egen blogg) börjat läsa andra bokbloggar och faktiskt fått massor med tips som står med på min att-läsa-lista. Men annars är omslag viktigt för mig. Ser omslaget tråkigt ut går jag oftast inte vidare för att läsa boken. Tips från vänner tas också tacksamt emot. Annars väljer jag oftast böcker efter hur det faller mig i smaken. 
 
6. När blir en bok för lång?
När historien totalt tappar tråden eftersom författaren inte lyckas få mig som läsare att behålla intresset för den och boken blir tråkig. Som Among Others, inte en speciellt tjock bok, men den kändes flera 100 sidor tjockare eftersom jag tappade intresset för den och kämpade mig igenom det sista. 
 
7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Jag läser lika gärna på engelska som på svenska. Att börja läsa på engelska öppande upp en helt ny värld för mig!
 
8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Inte just en bok, men en författare. Lauren Penny, är lite småförtjust i henne för tillfället. Jag vet däremot inte riktigt om försöken har gått hem.. 
 
9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Ja, det kan jag. Nu på senaste övergav jag Lida av Stephen King och var tvungen att verkligen kämpa mig igenom Among Others och innan dess kämpade jag (lite) på med Dimmornas Lek
Jag ger upp när historien och karaktärerna inte fångar mig. Oftast kring upp till 100 sidor, sedan ska jag helst vara fast. Men jag har läst böcker halvvägs som jag sedan gett upp på också för att jag inte längre orkar med en karaktär eller författarens stil. 
 
10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Jag läser det mesta. Men jag har främst deckare, fantasy och urban fantasy. Lite böcker om träning, musicerande och dylikt också..
Det finns inte en enda poesibok i bokhyllorna och inte heller uppslagsverk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback