Kråkflickan av Jerker Eriksson & Håkan Axlander-Sundquist

Handling
Psykoterapeuten Sofia Zetterlund utreder två klienter: Samuel Bai, barnsoldat från Sierra Leone och Victoria Bergman, en kvinna mitt i livet, bärande på ett stort, oläkt sår från barndomen. Två olika människor med samma problematik: de visar båda tecken på multipla personligheter.

Samtidigt hittas en ung pojke död i ett buskage. Kroppen är svårt sargad. Han är av utländsk härkomst och ärendet får låg prioritet då pojken saknar historia.

Kriminalkommissarie Jeanette Kihlberg och terapeuten Sofia ställs inför samma fråga: hur mycket lidande kan en människa utsätta andra för innan hon själv upphör att vara människa och blir ett monster?

När de två kvinnliga utredarna dras alltmer till varandra kommer svekets krafter att hota även äppelträdsidyllen i Gamla Enskede.
 
Språk: Svenska
Utgiven: 2011
Antal Sidor: 395
 
Recension
Jag såg denna bok på bokrean, men köpte den inte utan tänkte att jag skulle låna den på biblioteket. Reserverade den och glömde sedan bort att hämta den. Några veckor senare var jag på biblioteket och tänkte att jag skulle kolla om den fanns inne - vilket den gjorde. 

Jag började läsa den här boken igår. Idag är den utläst. Den har fått mig att le, bli illamående och vilja gråta och undra vart i hela fridens dagar världen är på väg. Så bra var den. Och jag som var skeptisk till den i början och tänkte att det här kan ju inte vara en lika bra svensk bok som Kepler. Det hade jag visserligen rätt om, det är nog nästan bättre. 

Författarna till den här bokserien är geniala. Vissa twistar kunde man lista ut om man bara läste noggrant men vissa twistar var så förvirrande och dolda att man satt med öppen mun och tänkte "jaha, hur gick det där till?". 

Och karaktärerna var personer man fastnade för. Det enda jag hade svårt för gällande karaktärerna var polisen Jeanette ibland och hennes liv. Jag tror att jag har nämnt det förrut gällande en annan bok, men när ska man få se en lycklig polis i en deckare/thriller?

Detta är första boken i en serie, kallad Victoria Bergmans svaghet. Jag kan inte vänta länge nog till jag får tag på nästa del!
 
Betyg
4 ½ katthuvuden av 5 möjliga

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback