Betvingade av Simona Ahrnstedt

 
 
 
Antal Sidor: 356
 
 
 
Utgiven: 2012
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Handling
Östergötland 1349
I en tid där inget är säkert och en kvinnas heder hänger på hennes oskuld går stormannadottern Illiana Henriksdotter till en skogstjärn för att bada då hon blir överfallen och bortförd.

Markus Järv, ökänd riddare och kungens närmaste man, väntar på en utsedd kvinna som ska göra honom sällskap för natten när hans unge soldat kommer med helt fel person. Inte bara är kvinnan framför honom mager och blek han märker också snabbt att hon kommer från en fin familj. Han bestämmer sig för att rida tillbaka med henne men under färden stöter de på Illianas bröder och en olyckshändelse gör att en av bröderna dör.

Från och med den stunden kommer maktspel, intriger och kunglig diplomati att för alltid bestämma över Illianas och Markus liv.
 
 
 
Recension
Haha, jag var tvungen att ta med den här beskrivningen från Bokus: "Möt en svensk medeltid som du aldrig mött den förut. Mot bakgrund av den mytomspunne kung Magnus Eriksson och hans drottning Blanche och den heliga Birgitta utspelar sig en passionerad kärlekshistoria fylld av riddare, tornerspel, slott och herresäten."

Ehm.. Det var ETT spel och typ EN riddare och ETT slott och EN borg. Jaja, det var lite roligt!
 
Vad tyckte jag om boken då? Jo, men jag gillade den faktiskt, kändes inte lika tantsnuskig som den förra jag läste även om det fanns det så det räckte och blev över också..

Jag gillade dessutom karaktärerna mer i den här boken, de kändes på något sätt mer genomtänkta. Även om den här boken kom före De skandalösa.

Jag gillade dessutom den lilla intressanta detaljen på slutet att borgen var en viss borg man möter sedan. 
Sedan gillade jag inte hur det egentligen var upplagt för själva den stora twisten. Den var ganska lätt att räkna ut, det fanns som bara två vägar den hade kunnat gå. Men jag listade ut det före det stora avslöjandet!
 
Jag störde mig på den uppenbara mallen som boken var skriven efter. I jämförelse med De skandalösa så var det rikigt intressant att se hur författaren byggde upp berättelsen efter i stort sett identisk mall på båda böckerna. Ända ned till sidekickarna som får varandra. 

Fast här fanns inget lesbiskt kärlekspar. Trodde på ett par av de unga killarna, men icke.
 
 
Betyg

  
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback