Dubbla Slag av Malin Persson Giolito

 
 
 
 
 
Antal Sidor: 371
 
 
Utgiven: 2009
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Handling
Det fanns en tid då Hanna inte behövde anstränga sig, när hon var en uppåtgående stjärna, en ung lovande advokat med toppbetyg från alla skolor och universitet. Drömjobbet fick hon utan att ens söka det. Då gick karriären som på räls och hon kunde njuta av utsikten från sitt stora tjusiga kontor. Men det tog slut, någonstans i samband med att hon fick barn.

Bara en enda stund mamma, säger hennes yngsta dotter när hon lämnar henne på dagis, men sådana stunder har inte Hanna. Hon har fullt upp med att hinna med sin äldsta dotters skoluppvisning, begära uppskov i sina domstolsprocesser och någon gång gå till mödravårdscentralen. Visst försöker hon ställa upp, alla tider på dygnet, ändå sitter hon nu på sitt lilla kontor med sin stora mage och funderar på om hon verkligen behövs på byrån?

Men John, den excentriske delägaren, tycks trots allt behöva henne och verkar känna att hon är den enda han kan lita på. Frågan är om hon kan lita på honom? När John plötsligt blir sjukskriven och ber Hanna att ta hand om en akt med viktiga papper åt honom förstår hon att allt kanske inte går rätt till.
 
 
 
Recension
Jag kan börja med att säga att jag blev riktigt besviken på den här boken av flera anledningar.

Den främsta var nog det att jag hela tiden tänkte att det var en deckare, inte en roman (vilket då är helt och hållet mitt eget fel). Fast de hade ju faktiskt ett mord inblandat i historien... Efter drygt halva boken!
 
Andra anledningar är att jag blev så himla less på huvudkaraktären och hennes gnäll (tjat?) om allt som var fel i hennes liv. Efter 100 sidor var jag väldigt less på att läsa om hennes jobbiga hemmamiljö!
Jag förväntade mig dessutom hela tiden att hennes man skulle erkänna att han var otrogen med hennes bästa kompis.. Fast vänta nu.. Det hör ju hemma i feel-good-genren snarare.. 
 
Jag blev väldigt förvirrad över vad författaren ville uppnå. En roman eller deckare? Det jag upplevde blev inte någon bra mix av de båda. 

Och slutet sedan.. En bok kan bara inte sluta så där. Jag ville ha hela katastrofen också, inte bara få moroten utan att äta upp den!
 
Nej, jag gillade inte alls den här boken och jag hoppas att hennes två andra böcker (Bara ett barn och Bortom varje rimligt tvivel) som jag var sugen på att läsa kan hålla en högre kvalité eller åtminstone bestämma sig för vilken genre boken ska tillhöra. 

Däremot efter att ha läst den här boken vet jag inte om jag är lika sugen längre..


 
Betyg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback