Favoritförfattare Fantasy - George R.R Martin

George R.R Martin
 
Biografi: A song of Ice and Fire (Svenska titlar inom parantes)
  • A Game of Thrones, 1996 (Kampen om Järntronen)
  • A Clash of Kings, 1998 (Kungarnas Krig)
  • A Storm of Swords, 2000 (Svärdets makt)
  • A Feast for Crows, 2005 (Kråkornas Fest)
  • A Dance With Dragons, 2011 (Drakarnas Dans)
  • The Princess and the Queen, Kommande December 2013 (Prequel)
  • The Winds of Winter, Kommande (Preliminärt sagt 2014)
  • A Dream of Spring, Kommande
Andra böcker
  • A song for Lya, 1976
  • Dying of the Light, 1977
  • Songs of stars and shadows, 1977
  • Windhaven, 1981
  • Sandkings, 1981
  • Fevre Dream, 1982
  • Songs the Dead men sing, 1983
  • The Armageddon Rag, 1983
  • Nightflyers, 1985
  • Tuf Voyaging, 1986
  • Portraits of his children, 1987
  • The hedge knight, 1998
  • Quartet, 2001
  • GRRM: A RRestrospective (Dreamsongs), 2003
  • The Sworn Sword, 2003
  • Hunter's Run, 2007
  • The mystery knight, 2010
Första boken jag läste
 
Kampen om järntronen
 
Favoritböcker
 
Kampen om järntronen och Drakarnas Dans
 
Sämsta boken
 
Finns egentligen inte någon "sämsta bok"..
 
Antal böcker lästa

5. Alla i A song of Ice and Fire
 
Antal böcker i bokhyllan

5. Hela hittills utgivna A song of Ice and fire på engelska i pocket. Har även Svärdets makt på svenska någonstans!
 
Varför en favorit?
Jag läste Martins bok Kampen om Järntronen i gymnasiet, så för en massa år sedan. Älskade den! Fortsatte med att läsa Kungarnas Krig  och Svärdets Makt. Där tog det stopp. Såvitt jag visste så fanns det inte fler böcker (vilket verkade lite konstigt med tanke på hur boken slutar) och det skulle dröja flera år innan jag upptäckte att "Hallå, kolla! Det finns en bok till på  ENGELSKA!" (Tur att jag börjat läsa böcker på engelska). Den blev genast lånad från biblioteket och jag satt och njöööt (när jag väl hade lyckats komma underfund om vem som var vem och vilken plats som var vilken från den svenska översättningen). Lagom till att jag hade läst ut denna fick jag glada nyheter om att A dance with dragons skulle komma. Nu väntar jag efter den extremt efterlängtade Winds of Winter och har nyss läst Drakarnas Dans (igen, på svenska den här gången) och tittar på TV-serien Game of Thrones!
Nörd? Jajamensan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback